donderdag, december 22, 2011


De 'Braboneger' werd een hit op internet. De zwarte Surinaamse jongeman roept vanachter zijn stuurwiel in de auto pittige teksten naar een vriend die hem filmt naast hem in een andere auto. Columnachtige verhaaltjes over zaken als waarom negers niet zwemmen, niet op de wintersport gaan en over de slavernij. Veel Nederlanders vinden hem erg grappig, maar het is tegen het zere been van zwarte activisten als Roy Groenberg en Iwan Leeuwin.

Steven Brunswijk heet hij en en hij is familie van de Surinaamse oud-rebellenleider Ronnie Brunswijk. Hij is 28 jaar en spreekt netjes Nederlands. In tegenstelling tot zijn optreden in het filmpje, want daarin haalt hij in onvervalst Tilburgs accent uit naar 'negers' en 'zwarte roetmoppen'. Bovendien blijkt de geboren Surinamer ook nog prima Sranantongo te spreken.

Op kleuterleeftijd kwam hij naar Nederland. "Ik heb sinds die tijd altijd in Tilburg gewoond en beheers de Brabantse taal nu behoorlijk." Het idee van de Braboneger is geboren tijdens zijn werk, het verkopen van alarmsystemen aan de deur. "Achter me reed ook een Surinaamse jongen. Hij vroeg me wat op te nemen in Tilburgs dialect en dat heeft hij op Facebook gezet. De rest is geschiedenis: 300.000 views." De media doken er bovenop.



Op de bodem
Groenberg en Leeuwin zijn geschokt. "Wij zijn bezig met een bewustwordingsproces. Als ik hoor dat iemand van mijn kleur dergelijke uitspraken doet dan ben ik geshockeerd", zegt Leeuwin. Bijvoorbeeld dat de Afrikaanse slaven op de bodem van de oceaan liggen omdat ze niet konden zwemmen, vindt hij stuitend: "Onze voorouders zijn met kettingen in zee gegooid, hoe ga je zwemmen?"


Brunswijk zegt dat hij geen toneel speelt en niet wil provoceren: "De Braboneger is een deel van mij. Ik zeg dingen die mensen denken. Ik doe het om mensen meer te laten lachen." Het dagelijkse nieuws is al erg genoeg en een beetje zelfspot moet kunnen. "Het is racisme", zegt Leeuwin. "Over het slavernijverleden maak je geen grappen. Dat doen we ook niet over de holocaust."

Brunswijk vindt het slavernijverleden ook gruwelijk, maar vindt het zo lang geleden, dat de nazaten van de slaven zich er niet langer aan vast moeten klampen. "Ga vooruit en maak iets van je leven." Groenberg vindt dat er genoeg over andere dingen kan worden gelachen: "Ik vind dat we flink kunnen lachen over het kapsel van Geert Wilders." Brunswijk haalt de zwarte mensen neer, vinden Groenberg en Leeuwin, ook al is hij zelf ook zwart.

Bounty
"Negers springen graag op het discrimineren. Ik heb daar geen behoefte aan, ik wil genieten van mijn leven", aldus Brunswijk. Over de bezwaren tegen het woord 'neger', zegt hij: "Mensen, drop it. Ga verder!" Hij vindt dat zijn landgenoten te moeilijk doen daarover. "Zijn werk moet niet zijn om de Afro-Nederlanders door het slijk te halen", reageert Groenberg. Brunswijk is een 'bounty', zegt Leeuwin: "Hij heeft niet in de gaten dat hij de witte man naspreekt."

Brunswijk heeft intussen als Braboneger een contract bij Pownews, een satirisch actualiteitenprogramma op de Nederlandse televisie. Hij mag daar elke week een terugblik geven op de week. (RNW)

Geen opmerkingen: