dinsdag, september 26, 2006

Ruud Van Nistelrooij laakt Van Basten

Ruud van Nistelrooij twijfelt aan de integriteit van bondscoach Marco van Basten. Volgens de nieuwe aanvalsleider van Real Madrid spelen niet alleen sportieve motieven een rol in diens selectiebeleid. De voormalige spits van PSV en Manchester United werd na het wereldkampioenschap afgelopen zomer in Duitsland niet meer voor Oranje opgeroepen. "Het jammere is dat de bondscoach zich niet alleen laat leiden door voetbalkwaliteiten van spelers, maar ook door andere dingen", stelt Van Nistelrooij in de nieuwe editie van het tijdschrift Sportweek. "Ik noem dat het 'ik mag je-gehalte'. Hij wil bepaalde persoonlijkheden gewoon niet in zijn selectie hebben. Zég dat dan. Draai er niet omheen." Van Nistelrooij (30) doelt daarmee onder anderen op middenvelder Mark van Bommel, die na het wereldkampioenschap eveneens (en opnieuw) door Van Basten werd afgeserveerd. Eerder liet de bondscoach al ervaren internationals als Edgar Davids, Clarence Seedorf, Patrick Kluivert en Roy Makaay hard vallen. Van Nistelrooij in Sportweek: "Het is raar voor mij om in de verleden tijd over het Nederlands elftal te praten. Niet dat ik ooit zal bedanken hoor, dat niet. Ik hoor daar gewoon te staan, daar ben ik van overtuigd. Maar ik schijn er nu niet meer bij te horen. Terwijl ik denk dat het Nederlands publiek er recht op heeft om de beste spelers van het land in Oranje te zien. Ik vind dat ik erbij hoor." Voorgevoel Van Nistelrooij zegt in het openhartige interview, waarin hij voor de eerste keer zijn mening geeft over zijn verbanning uit Oranje, dat hij meteen na het WK een bepaald voorgevoel had. Van Basten uitte tijdens het toernooi in Duitsland al kritiek op zijn spel. "Hij vond dat ik in de drie groepswedstrijden slecht had gespeeld. Nou, als hij me tegen Ivoorkust slecht vond, is het misschien ook wel beter om niet meer met elkaar te werken." Van Nistelrooij kreeg in de verloren achtste finale tegen Portugal geen basisplaats meer van Van Basten. De bondscoach informeerde de media over deze maatregel eerder dan de gepasseerde spits zelf. Van Basten bood daarvoor zijn excuses aan tegenover de gehele spelersgroep. De bondscoach ontkende ruim een maand geleden, in de aanloop naar de oefeninterland in tegen Ierland, nog krachtig dat persoonlijke motieven een rol zouden spelen in zijn selectiebeleid. "Ik selecteer puur op voetbalkwaliteiten. Van Nistelrooij heeft me niets misdaan. Dat ik hem definitief niet meer oproep, is te veel van het goede en te hard gesteld. Ik zeg nooit nooit. Maar de kans is heel klein." Verbazing Aanvoerder Edwin van der Sar nam het vorige maand nog stevig op voor Van Nistelrooij, goed voor 54 interlands en 28 treffers. De recordinternational van Oranje sprak zijn verbazing uit over het feit dat zijn voormalige ploeggenoot bij ManUnited en ook Van Bommel niet meer door Van Basten waren opgeroepen. "Ik denk dat het twee heel goede voetballers zijn. Spelers die we nog goed kunnen gebruiken in het kwalificatietoernooi voor het Europees kampioenschap", liet de 35-jarige doelman weten. Van Basten deed niets met de kritische uitlatingen van Van der Sar. "We hebben naar hem geluisterd. Maar wij hebben de eindverantwoordelijkheid. Wij kiezen op basis van voetbal en blijven dat ook doen

Geen opmerkingen: