donderdag, september 28, 2006

Allochtoon mijdt de fiets

ROTTERDAM - Fietsen? ,,Ben je niet goed?’’ ,,Da’s helemaal niet cool, man.’’ In de Rotterdamse Franselaan zweren Recep en Hassan dat ze nooit van hun leven op een fiets zullen zitten. ,,Dan ziet iedereen dat je geen auto hebt. En ben je meteen een loser.’’ ROTTERDAM Achttien en negentien jaar oud zijn Recep en Hassan. Ze gaan liever lopen. Zo ver is het niet van de Landenbuurt in Rotterdam-West naar Middelland, waar ze meiden zoeken. ,,Ze zien me aankomen, op een fiets. Het eerste dat ze zeggen: je denkt toch niet dat ik achterop zo’n ding ga zitten?’’ De tram of de metro vinden ze tot daaraan toe, maar fietsen?’’ ,,Zielig!’’ reageert Shimouney. ,,Ik vind het juist stoer. Mijn broer heeft zo’n Harley Davidson-fiets. Hartstikke gaaf!’’ Zelf heeft ze geen fiets. Haar moeder kan het niet betalen. Percey kon de fiets voor een prikkie kopen van een kennis. ,,Een nieuwe fiets!’’ Dat vindt Shimouney wel raar. Ze is 15. ,,In die leeftijdscategorie kom ik juist heel veel jongeren tegen die graag fietsen,’’ zegt Rachid el Zohri. Hij is tienerwerker in Spangen en verbaast zich over de uitkomsten van een COS-onderzoek. Het Centrum voor Onderzoek en Statistiek noteerde dat in de gemeente Rotterdam driekwart van de autochtone jongeren fietst, maar van de allochtone jongeren nog niet de helft. ,,Dat herken ik in Spangen niet,’’ zegt Rachid el Zohri. Hij ziet in zijn doelgroep, de leeftijd van 12 tot 15, juist veel animo. ,,Ze fietsen naar school, naar de voetbalclub of ze bezorgen de krant met de fiets. Ze vinden het leuk zelfs.’’ De tienerwerker heeft wel het idee dat jongeren rond de 18 en 20 jaar er anders tegen aankijken. Een lastige leeftijd, waarin jongeren pochen over dure merkkleding, horloges en een mooie auto – maar geen fiets.

Geen opmerkingen: