maandag, juli 17, 2006

Nederlanders in Libanon zijn in paniek.

Nederlanders in Libanon zijn in paniek. Veel families hebben geen idee wanneer ze het land kunnen verlaten. FOTO REUTERS Door de chaotische situatie is er geen duidelijk evacuatieplan. Van de 700 Nederlanders in Libanon willen er ruim 325 vertrekken. ,,Ik ben hartstikke boos,’’ zegt Hélene de Ridder, die haar koffers heeft gepakt. ,,Veel andere buitenlanders zijn weg, maar wij zitten maar te wachten.’’ Zweden, Spanjaarden, Italianen en Duitsers zijn al geëvacueerd. Nederlanders worden waarschijnlijk vanaf vandaag met een Frans schip naar Cyprus gebracht. Maar er zijn slechts tientallen plekken beschikbaar en die zijn bestemd voor zieken, ouderen en minderjarigen. Bovendien heeft Israël een zeeblokkade ingesteld. ,,We zijn een rijk land. Waarom regelen we zelf niet een boot?,’’ vraagt de Ridder zich af. Het antwoord van Buitenlandse Zaken: Nederland heeft geen marineschepen in de buurt. Aangezien het vliegveld van Beiroet is gebombardeerd, kan evacuatie verder alleen over land. De meeste Nederlanders zullen dan ook vanaf vandaag met door de ambassade ingehuurde bussen vertrekken, via Syrië. Maar ook dit is lastig, aangezien de snelwegen ten oosten en noorden van Beiroet zijn beschoten. Sommige gezinnen stappen in de auto, hopend dat de weg naar Syrië niet wordt gebombardeerd. ,,Ik kan niet langer wachten, ik wil weg,’’ zegt een moeder van drie jonge kinderen. Marijke Hussein, die nu vlakbij het vliegveld zit, blijft rustig. ,,Ik heb het wel erger meegemaakt. In 1984 zat ik zwanger in een schuilkelder. Eigenlijk wil ik niet weg, maar de kinderen zijn doodsbang voor de bombardementen. Ik heb pyjama’s en voor iedereen een onderbroek. We dachten dat het voor slechts een nachtje zou zijn.’’

Geen opmerkingen: