Het doel van e-mailmarketing is om de relatie met je klanten te verbeteren en om nieuwe prospects te vergaren,’ zegt David Hallerman, analist bij eMarketer. ‘Directe salesacties per e-mail, tegoedbonnen, nieuwsbrieven en in toenemende mate ook mond-tot-mond communicatie. Steeds meer marketeers maken van deze mogelijkheden gebruik, maar de mogelijkheden worden nog ver onderbenut.’ Volgens Hallerman zijn de marketingoplossingen waar marketers tegenwoordig zo geavanveerd dat het bijvoorbeeld nu mogelijk is om een bestand zodanig te segmenteren dat klanten die graag bereid zijn om e-mails door te sturen naar vrienden en familie, getarged kunnen worden. Deze vorm van virale marketing kan bijvoorbeeld ingezet worden voor kortingsacties of het verzamelen van prospects.
Volgens Hallerman zijn nog veel marketeers sceptisch over het gebruik van virale marketing via e-mail. ‘Het opgeven van de controle over de actie is een must, anders is de actie gedoemd te mislukken.’ Uit het onderzoek blijkt dat tevreden klanten en een goed procuct de belangrijkste succesfactoren zijn om mond-tot-mondreclame op gang te brengen.
Gevaren zijn er ook. Wanneer ondernemingen niet voorzichtig omgaan met hun klantgegevens kunnen acties als spam worden ervaren wat een negatief effect kan hebben.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten