Lang gewacht stil gezwegen… En eindelijk gekregen. Iedereen kon uittellen dat het niet lang meer zou duren voordat MySpace de vele bands in haar community de kans zou geven om hun eigen muziek te verkopen. Daarmee zet MySpace de eerste stap naar E-commerce. Op termijn moet dit volgens oprichter Chris DeWolfe leiden tot serieuze concurrentie voor I-tunes. Bescheidenheid siert de meester, zeggen wij calvinistische Nederlanders, maar niemand lijkt de mogelijkheden van MySpace te betwijfelen om dit waar te maken. Met de investeringsmogelijkheden en de licenties van Newscorp en met de meer dan 100 miljoen profiles, is een vliegende start gegarandeerd.
De eerste artiesten die hun songs in MP3 gaan verkopen zijn de bands die hun eigen profiel op MySpace hebben. In samenwerking met Snocap, dat de rechtenkwesties afhandelt en een salesmodule levert, krijgen de bands, eenvoudig de mogelijkheid om hun muziek te verkopen. Op MySpace zijn ook vele branded profiles, onder meer van artiesten. Dit biedt de platenlabels op termijn een extra outlet voor hun ‘liedjes”. Op dit moment wil MySpace zich nog niet verplichten tot het zodanig aanpassen van de MP3-bestanden dat deze moeilijk te kopiëren of distribueren zijn. Dit lijkt mij echter een kwestie van tijd, gezien de belangen aan beide kanten (labels en MySpace). Een tweede uitrol kan E-commerce in het algemeen zijn, waarmee concurrentie voor onder meer E-bay een feit zal worden.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten